header
עיצוב גינון ובונסאי – אומנות הסבלנות

ליצירת קשר אודות עיצוב גינון:
אלונים ביצוע עבודות גינון
מנורה 5 תל אביב
טל: 09-7437864 נייד: 050-2033090


בונסאי הוא השם היפני לעץ ננסי. בעזרת טיפול זהיר ויום יומי, גיזום, טיפול בשורשים ועיצוב מעניין, ניתן לגרום לעצים שבטבע הם עצי ענק להיות קטנים מאד, אפילו ננסיים. האמנות הזאת מקורה דווקא בסין, שם היא נקראה פונעיצוב גינוןזאי. מסין התפשטה האומנות הזאת ליפאן ולקוריאה. בשנים האחרונות התפתחה גם בישראל קהילה של חובבי עיצוב גינון וגידול עצים ננסיים.

למה בונסאי
במקומות רבים בעלי נוף הררי נוצרו מצבים מעניינים, שבהם עצים גדלו על נקיקים ועל בליטות סלע. בליטות אלה ממוקמות בדרך כלל מעל תהומות עמוקים, מה שלא מאפשר לשורשים של העצים הללו להתפתח ולהתפרש. עץ כזה ששורשיו תלויים באוויר ועצם קיומו נתון בספק גדול במקרים רבים והופך לעץ ננסי. מבחינת הטבע זוהי דרכו לשרוד. מבחינה אסתטית שימשו העצים כאמור, הטריגר שהביא לפיתוח האמנות המעניינת הזאת.

בני המעמד הגבוה ביפאן הפיאודאלית, הסמוראים, גדלו בעבר על שילוב מעניין שבין הרך והקשה (גו ג'ו – רך קשה). השילוב הזה הוא חלק מאומנות הלחימה העתיקה – הבושידו. השילוב הזה הוא גם חלק מאורח החיים של הסמוראי – הוא אוחז בחרב וכותב שירה, יכול להרוג אדם באבחת יד ולנגן בכלי מיתר עדין.

חלק מההכשרה של אמני בושידו רבים כללה התמחות בגידול עצים ננסיים. התועלת העיקרית בצידה, מעבר לנושא האומנות, היתה הסבלנות הרבה שיש להשקיע בכל עץ. עיצוב גינון וגידול עצים ננסיים דורשת גם היום רמה עילאית של סבלנות והשקעה.

עיצוב גינון ועצים ננסיים – הערך המוסף האמנותי
התוצאה הסופית מבחינה אסתטית היא עץ נפלא, בדיוק בדמותו של העץ האמיתי בטבע, המעוצב בצורה השואפת לשלמות. ואולם האמנות הזאת מלמדת יותר מכל דבר אחר סבלנות מהי. גינון בשיטה הזאת מעצב בסיכומו של עניין גינה המשרה אווירה של שקט, של השראה ושל אסתטיות ברמות הגבוהות ביותר.

הסבלנות באה לידי ביטוי בטיפול המתמיד והמסור בעצים. זאת כיוון שטיפול כאמור דורש הרבה ממנה, כמו גם בתשומת לב וריכוז. ניתן לומר כי עיצוב גינון בונסאי תורם תרומה משמעותית להתרגעות הנפש והתעלמות מהבעיות היום יומיות, לפחות למשך זמן העבודה.

עצים ננסיים וצמחיה אחרת
עיצוב גינון בונסאי ניתן לשילוב עם סוגים אחרים של צמחייה,בעיקר פרחים בעלי אופי מיוחד. על מנת לבצע את השילובים המתאימים מומלץ מאד להסתייע בשירותיהם של אדריכלי נוף המתמחים בכגון אלה על מנת לבצע את העבודות העדינות מומלץ להיעזר בכל שלב באנשי מקצוע. זאת כיון שעצי בונסאי הם עדינים מאד ועשויים להיהרס ולו בגלל טעות אחת קטנה.

תודות ל:
Omiya Bonsai Art Museum and environs
 
צור קשר
 
 
 
מאשר/ת לקבל ניוזלטר